Educação do Campo e Agroecologia
URI Permanente para esta coleção
Navegar
Navegando Educação do Campo e Agroecologia por Título
Agora exibindo 1 - 20 de 23
Resultados por página
Opções de Ordenação
- ItemArmazenagem e conservação de sementes de milho de polinização aberta com o uso de métodos alternativos e adaptados ao contexto da pequena propriedade(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha, 2022) Cruz, João Claudio Ferraz da; Pivetta, Carina Rejane
- ItemCaracterização do atendimento do programa estratégia saúde da família à comunidade rural do terceiro Distrito do Loreto, município de São Vicente do Sul, RS.(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha, 2020) Rosa, Marluza Silva da; Frighetto, Juan Marcel
- ItemCircuitos curtos de comercialização: feira de produtos da agricultura familiar de Jaguari/RS(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha, 2020) Wesz, Fernanda Tamiosso; Pivetta, Carina Rejane
- ItemConhecendo a trajetória histórica de formação do grupo de produtores orgânicos certificados do município de Santiago-RS(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha, 2022) Consentino, João Marcos Boton; Bandinelli, Maurício Guerra
- ItemConsumo de frutas e hortaliças por crianças e adolescentes em escola rural do município de São Borja, RS(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha, 2022) Cruz, Cassiana Silva Ferraz da; Frighetto, Juan Marcel
- ItemCrédito de carbono: uma alternativa para o contexto agrícola familiar(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha, 2022) Oliveira, Igor Madruga de; Bandinelli, Maurício Guerra
- ItemDesafios do Programa Nacional de Alimentação Escolar (PNAE) na promoção da agricultura familiar no município de Nova Esperança do Sul-RS(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha, 2020) Dalenogare, Fernanda Franco; Gírio, Lucas Augusto da Silva
- ItemDiagnóstico do conhecimento prévio e do interesse de agricultores do município de Jaguari/RS, acerca do manejo de resíduos sólidos e do uso de biodigestores(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha, 2020) Trindade, Flávia Cibele Monteiro; Souza, Marielle Medeiros de
- ItemEducação do campo: uma análise sobre a representação da modalidade na BNCC(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha, 2022) Cogo, Taisson Pedrozo; Cardoso, Josete Bitencourt
- Item"Educando para atitudes sustentáveis: experiência na escola Florentino Dutra, interior de Itacurubi RS"(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha, 2020) Hryçal, Jerônimo; Cardoso, Josete Bitencourt
- ItemEnsino de agroecologia e formação de cidadãos – Instituto de Acolhimento Novo Lar de São Vicente do Sul/RS(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha, 2022) Santos, Sabrina Hoffmann dos; Pivetta, Carina Rejane
- ItemFatores limitantes ao processo de adequação a nova legislação sobre utilização de mudas de hortaliças por agricultores orgânicos do noroeste do Rio Grande do Sul(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha, 2022) Kasper, Maurício; Bandinelli, Maurício Guerra
- ItemImpactos da introdução de conteúdos ligados à educação do campo e agroecologia: um estudo de caso na Escola Estadual de Ensino Médio Vicente Goulart, em Itacurubi-RS(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha, 2022) Rezi, Marcio José de Menezes; Bandinelli, Maurício Guerra
- ItemImpactos de ações realizadas por estudantes da Licenciatura em Educação do Campo do IFFAR - Campus Jaguari, na E.M.E.F. Osório Rocha Chaves(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha, 2020) Silva, Leonardo Hoffmann da; Bandinelli, Maurício GuerraThis article intends to present the main findings about the impacts and benefits arising from the actions carried out by undergraduate students in Rural Education, together with E.M.E.F. Osório Rocha Chaves, as well as, the interest of the school community in the continuity of the development of actions based on Rural Education and the visualized possibilities, in order to collaborate for the implementation of public policies aimed at Rural Education in the municipality of Itacurubi-RS. For data collection, questionnaires with structured questions were used, questions that were asked to three groups: students, parents of students and teachers of the school. The results of this research show that these pedagogical actions have had a positive effect on the school community and that the continuity of actions in this sense is desired by the community. However, to put rural education into practice, it is necessary to have a lot of dialogue with the people involved in the school, and to keep this dialogue alive at all times to install, maintain and qualify rural education in the municipality of Itacurubi / RS.
- ItemA inter-relação entre a educação infantil e educação do campo: um olhar para as pesquisas contemporâneas(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha, 2020) Silveira, Belonice da; Cardoso, Josete
- ItemManutenção de sementes crioulas por meio dos guardiões de sementes em comunidades rurais de Jaguari/RS(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha, 2020) Nunes, Glaucia Abadi; Pivetta, Carina RejaneFamily farming represents rural territorial development, when through land it occupies people for the purpose of food production and income generation. It is understood that the strengthening of family farming also involves rescuing and encouraging practices that refer to traditional knowledge. Landrace seeds represent the principle of agriculture and the relationship between humanity and food production and maintaining them is fundamental for agrobiodiversity. The objective is to promote the maintenance of landrace seeds in family farming in rural communities in the of Jaguari/RS through the registration of guardians of landrace seeds. In this way, it will be possible to keep these seed varieties on the IFFar campus Jaguari and available to rural communities and academia. The work was conducted through the registration of seed custodians through visits to the properties of family farmers in rural communities in the of Jaguari, identified with the help of Emater-Ascar. Five guardian families of landrace seeds were castrated. The greatest representation in the maintenance of seeds lies with the woman who cultivates, manages and destines the use of these seeds or byproducts on the property. The production for self-consumption is the main responsible for the maintenance of the seeds in the family. These results indicate that guardians are the great holders of knowledge about seeds, since all year long they plant, harvest, consume, trade surpluses and save for the cultivation of the next harvest and this conceives autonomy. Guardians represent the appreciation and recognition of the farmers' historical knowledge, which is passed on from generation to generation.
- ItemParcelas demonstrativas com plantas de cobertura de solo como ferramenta para o desenvolvimento de ações de ensino e extensão(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha, 2022) Piazer, Alana Minuzzi; Pivetta, Carina Rejane
- ItemPossibilidades para inserção do estudo e prática da Agroecologia na Escola Municipal de Ensino Fundamental Osório Rocha Chaves (Itacurubi/RS)(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha, 2020) Bundchen, Alceu Wismann; Bandinelli, Maurício GuerraThe purpose of this TCC was to seek to understand the context of the Ozório Rocha Chaves school, located in the Vila da Igreja community, in the municipality of Itacurubi RS, in relation to agroecological education and how it can be incorporated into pedagogical practices from school. With a qualitative methodological approach, through the application of a structured questionnaire, to teachers, parents and students, it was sought to understand four (4) lines of analysis, so that we could identify the following elements: Line I: Profile of the school community and their connection with the environment where they live and operate; Line II: To what extent the academic training of the school's faculty interferes in the development of an agroecological education in the school; Line III: Understanding Rural Education and Agroecology in the context of the school community; Line IV: Limits and possibilities regarding the insertion of agroecological education in EMEF Osório Rocha Chaves. Based on the results obtained, there is a profile of professionals and the school community committed to the space where they live. That the formation of the teaching staff has an interference in the realization of an education in the field of an agroecological character in the context of the school, with the need for training on this theme. It is also noticed that the understanding of the concept of field education and agroecology is still fragmented and that the school community is receptive to dialogue and to think about strategies for the implementation of agroecology in the context of teaching, however, the need for trained professionals to act in this field is evident. in front of EMEF Osório Rocha Chaves and the local community.
- ItemA produção de memórias de mulheres do campo: perspectivas e possibilidades(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha, 2022) Crivellaro, Kássia; Schwan, Ivan Carlos
- ItemProjeto Qualifica Mulher: uma possibilidade de investimento em prol das mulheres rurais?(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha, 2022) Mendes, Nicelia Monteiro; Mallmann, Rafael Barasuol